De 078/0800/lokale telefoonnummer maatschappij van België

België:0800-77 899
Nederland:0800-235 3227
Intl:🌍 +31(0)85 400 5588

Zakelijke Telefonie Overzicht: Analoog, IP PBX of VoIP?

Gepubliceerd in Telefoonnummers

Er zijn verschillende manieren om jouw bedrijf te voorzien van zakelijke telefonie. In dit artikel gaan we stap voor stap bespreken welke mogelijkheden er zijn en wat de verschillen tussen de opties zijn.

Zakelijke Telefonie Vroeger

Vroeger had een bedrijf een kantoor met een fysieke telefooncentrale. Op deze telefooncentrale werd een vaste telefoonlijn door de monteur aangesloten. Zo kreeg je een zakelijk telefoonnummer en kon je bellen en gebeld worden. Alle toestellen moesten zich wel in hetzelfde pand bevinden als de telefooncentrale om te kunnen bellen en gebeld te worden.

Zakelijke Telefonie Nu

Alle landen binnen Europa hebben een breedbandverbinding naar huis of kantoor. Er is voldoende bandbreedte om goede stabiele spraakverbindingen op te zetten over de Internetverbinding. Ook is er een speciaal protocol ontwikkeld om spraak over Internet te transporteren: VoIP. Dit staat voor Voice over IP.

Vaste telefoons worden aangepast op deze nieuwe manier van zakelijke telefonie: er worden VoIP telefoons geïntroduceerd.

Deze VoIP telefoons melden zich aan op de online telefooncentrale van een VoIP provider. Deze geeft het zakelijke telefoonnummer uit en daarbij 1 of meerdere VoIP accounts zodat de VoIP toestellen zich kunnen aanmelden op de online telefooncentrale. Dit is de nieuwe zakelijke telefonie.

De telefoonverbinding wordt over Internet opgezet. Een fysieke telefooncentrale is niet meer nodig. Het maakt nu ook niet meer uit of de telefoontoestellen zich op 1 of meerdere fysieke locaties bevinden. Als er een goede Internetverbinding is kan er een stabiele VoIP verbinding worden opgebouwd tussen de VoIP telefoons en de VoIP telefooncentrale. Zo kan men zakelijk bellen via Internet via de online telefooncentrale.

Dit wordt ook ondersteund door de wetgeving in de Europese landen: netneutraliteit is verplicht en door de internetproviders mag er niet op kwaliteit worden bezuinigd afhankelijk van het gebruikte protocol op de Internet verbinding.

Er mag door deze wetgeving ook geen prijsdiscriminatie plaatsvinden. Spraakverkeer moet gelijk worden behandeld en afgerekend als gewoon webverkeer. Ook videoverkeer moet gelijk worden behandeld als gewoon webverkeer.

De telefonieproviders maken de telefonie oplossingen ook ondertussen allemaal geschikt voor VoIP. Er komen nieuwe prijsmodellen voor zakelijke telefonie met onbeperkt bellen en er komen nieuwe termen zoals hosted telefonie of cloud telefonie waarmee wordt bedoeld dat de telefooncentrale zich nu volledig beheerd in het datacenter van de zakelijke provider bevindt.

Hosted VOIP Telefonie

Vaste telefonie is niet meer: hosted VoIP is de nieuwe vorm van zakelijke telefonie.

Afhankelijk van het platform wat de gekozen VoIP provider gebruikt komen er telefonie oplossingen geschikt voor elke branche en doelgroep. De huidige telefooncentrale kan worden vervangen voor VoIP telefonie. Dit wordt versneld wanneer ISDN stopt: het oude vaste telefonie netwerk.

Men wordt nu verplicht om voor zakelijke telefonie te kiezen voor zakelijk VoIP.

SIP Trunk

Grote bedrijven kiezen deze telefonie oplossing waar nog wel gebruikt gemaakt kan worden van de telefooncentrale die op kantoor geïnstalleerd is. Men laat over de internetverbinding een SIP trunk verbinding opzetten tussen de zakelijke telefonie provider en de eigen lokale telefooncentrale die de telefoon functionaliteiten biedt.

Zo kan het verkeer wel al digitaal via VoIP worden afgeleverd, maar blijft de telefooncentrale gelijk en is men optimaal bereikbaar.

Dit is een tweede telefonie oplossing waarbij ondernemingen met een SIP trunk verkeer kunnen laten afleveren op welke locatie dan ook: het kantoor of het eigen datacentrum.

Nummerbehoud

Bij het overstappen naar een nieuwe vorm van zakelijke telefonie zorgt de wetgever er voor dat dit zonder problemen kan gebeuren: bestaande telefoonnummers moeten namelijk door de huidige provider vrijgegeven worden aan de nieuwe provider. Zo blijft de bereikbaarheid gegarandeerd van het vaste nummer en blijft een bedrijf optimaal bereikbaar voor bestaande klanten. Dit geld ook voor mobiele nummers.

Er is ook een derde oplossing van zakelijke telefonie, namelijk de vast op mobiel optie.

Vast op Mobiel

Hier wordt een zakelijk nummer doorgeschakeld naar de mobiele telefoon van de ondernemer. Er zijn 2 soorten vast op mobiel: telefoongesprekken afleveren op een softphone die geïnstalleerd is op de mobiele telefoon of telefoongesprekken afleveren op de mobiele telefoon zelf zonder installatie van verdere software.

Wij hebben de voorkeur voor een vaste doorschakeling naar de mobiele telefoon zonder verdere installatie van een softphone. Zo komen gesprekken altijd goed binnen en heb je de beste bereikbaarheid. Zo zijn zakelijke telefonie en mobiele telefonie 1 geworden. Klanten beoordelen deze telefonie oplossing als ideaal, zeker in de opstartfase van een bedrijf of als je met 2-3 personen bent en veel onderweg bent.

De voordelen voor het kiezen van een cloud VOIP abonnement van Belfabriek:

- Alle nuttige (optionele) functies zoals call recording, keuzemenu en wachtrij zijn kosteloos inbegrepen.

- Gebruiksvriendelijke app voor zowel Android als iOS

- Géén nieuwe hardware of telefoons nodig

- Alle mogelijke mooie nummers gemakkelijk registreren: 0800/078, lokaal (02, 03), internationaal (o.a. Duitsland, Nederland, Verenigde Staten).

Activeer Direct een Demo Telefoonnummer.
Maak Je Telefoonteam.
En Ontvang Gesprekken binnen 10 Minuten!

Geen Betaalgegevens nodig - Geen Verplichtingen.

Tevreden Belfabriek telefonie klanten: