De 078/0800/lokale telefoonnummer maatschappij van België
VoIP is een afkorting van de term Voice (spraak) over IP. In begrijpelijkere termen is VoIP hetzelfde als bellen via internet. Bij een redelijk snelle verbinding is het mogelijk om telefoongesprekken via internet in plaats van de traditionele telefoonkabel te voeren.
Geschiedenis en ontwikkeling van VoIP
Voor IP-telefonie zijn twee technologieën nodig: de VoIP telefoon en het Internet. Een eerste versie van het internet werd in 1969 opgezet door het leger van de Verenigde Staten, in 1993 konden particulieren hier op grote schaal gebruik van maken.
In 1995 werd VoIP bellen mogelijk gemaakt door het Israelische bedrijf Vocaltec, Inc. Alle bellers hadden een microfoon en speakers nodig, wat destijds nog niet tot de standaarduitrusting van pc's behoorde. Maar het kunnen bellen met elkaar via spraak via de computer was nieuw en er werd door de internetgebruikers geïnvesteerd in een microfoon en luidspreker. Er kwamen software programma's zoals Skype en ICQ en van Vocaltec waarmee je kon VoIP bellen over Internet via het Internet Protocol.
Met de microfoon en speaker of koptelefoon had je eigenlijk een nieuw soort telefoon ontwikkeld. En kon je je verre neef of nicht in Australië via VoIP gratis bellen als die hetzelfde software programma aan had staan. Het was de eerste vorm van digitale telefonie en daarmee de eerste stap voor het vervangen van de traditionele telefonie over een vaste telefoonlijn.
In 1998 kwamen er ook oplossingen op de markt voor gesprekken van pc's naar telefoons en vice versa. Dit was nodig omdat niet iedereen altijd de computer aan had staan en ook met hetzelfde software programma die luisterde of je oom of neef belde.
Met deze oplossingen kon je ook bellen met iemand die een nieuwe VoiP telefoon had.
Het Internet en het bestaande telefonie netwerk werden gekoppeld. Maakte je via een client zoals Skype contact met een andere Skype client dan was dit gratis. Belde je via Skype naar iemand met een gewoon telefoonnummer en verliep dus dit deel niet via Internet maar via het telefonienetwerk, dan kreeg je een paar dollarcent gefactureerd voor dit gesprek. Zo kwam VoIP telefonie langzaam op gang en werden de eerste VoIP telefonie platformen geboren.
In 2000 maakte IP-telefonie 3% uit van alle telefoongesprekken, terwijl VoIP-bellen in 2003 al 25% van alle gesprekken voor zijn rekening nam. Het groeide razendsnel omdat de consument de dure intercontinentale gesprekken via Skype en ICQ ging voeren en de internationale telecom operators hun belminuten gingen afhandelen via internet dataverbindingen en zo gigantische besparingen konden voorvoeren: ze waren nu immers vrij om te kiezen via welke routes en netwerken ze gebruik maakten om een gesprek tussen Amsterdam en New York af te handelen !
Ook de infrastructuur werd nu een stuk eenvoudiger: data, VoiP bellen, chat, video ging allemaal over dezelfde verbinding en er hoefde dus geen aparte telefoonlijn gelegd te worden. Er kwamen nieuwe abonnementen voor VoIP bellen en de vaste telefonie met een fysieke telefooncentrale werd vervangen door een glasvezel verbinding in combinatie met VoIP telefonie.
Multinationals zagen dit belangrijke voordeel ook snel in en stapten aan het begin van de 21e eeuw over van de vaste ISDN telefonie op VoIP-bellen en namen hiermee afscheid van telefoonlijnen. Ook maakte dit de weg vrij voor het uitbesteden naar callcenters in het buitenland. In het jaar 2000 werd de Belfabriek opgericht in Nederland welke zich ging richten op telefoonnummers, Interactive Voice Respons en zakelijke telefonie.
Om spraak over een data-netwerk te versturen dient de spraak in kleine datapakketjes te worden omgezet en gecomprimeerd te worden. Dit doet de VoIP telefoon of de VoIP software (softphone) van de beller. Tijdens het gesprek worden deze geluidspakketten één voor één verstuurd. Na aankomst op de plek van de bestemming (de IP adressen van de routers en telefoons) worden deze pakketten weer ‘uitgepakt' door de VoIP telefoon van de ontvanger en is de spraak weer hoorbaar. De VoIP telefooncentrale van je provider regelt dit allemaal verder en voegt diverse telefoonfuncties toe die zijn gewenst op kantoor zoals een keuzemenu of wachtrij.
Wil je betrouwbaar bellen via VoIP dan heb je wel een stabiele Internetverbinding nodig en kennis van je netwerk, routers en firewalls die op je kantoor zijn. Wil je VoIP zakelijk gebruiken dan is een goede infrastructuur belangrijk: gaat je Internetverbinding down dan ontvang je ook geen telefoongesprekken meer.
Voor veel ondernemers is VoIP bellen niet de beste keuze: je bent afhankelijk van een betrouwbare verbinding voor bellen via Internet voor je telefoonoproepen.
Veel bedrijven kiezen daarom voor de IVR variant: het doorschakelen van binnenkomende oproepen over de vaste en mobiele netwerken naar een mix van mobiele telefoons en VoIP toestellen.
Voor veel startende ondernemers is dit de ideale mix: men heeft de voordelen van een online telefooncentrale maar is niet afhankelijk van een verbinding omdat die alles over Internet gaat. Er wordt bij deze optie namelijk ook gebruikt gemaakt van de moderne mobiele netwerken die er zijn die veel betrouwbaarder zijn. Daarbij heb je wel doorschakelkosten maar dit weegt op tegen het nadeel van de kosten van een Internetverbinding en de kosten van het beheer hiervan.
Kijk dus altijd goed wat voor jouw bedrijf het beste is: wil je flexibel gesprekken kunnen doorschakelen en niet afhankelijk zijn van 1 verbinding of zit je op een vaste kantoorlocatie met een vaste verbinding en heb je alles onder controle met een vaste systeembeheerder die alles voor jou beheert?
Afgezien van een overzichtelijker infrastructuur en de lagere kosten die we al eerder aanstipten, biedt bellen via Internet een aantal belangrijke voordelen voor MKB'ers:
Bij de oude vaste telefonie is je vaste telefoonnummer gekoppeld aan een fysiek adres en een vast toestel. Tegenwoordig komen de telefoonnummers eerst binnen in het datacentrum van je provider voor zakelijke telefonie.
Van daaruit kan je kiezen wat ermee gebeurd: schakel je alle gesprekken door via VoIP telefonie naar je Internetverbinding of schakel je de gesprekken door via de mobiele en vaste netwerken naar een mix van telefoons en collega's die thuiswerken en onderdeel zijn van je telefoonteam.
Je wordt locatie onafhankelijk
Dit is een groot voordeel van VoIP telefonie. De combinatie met mobiele telefonie is ijzersterk omdat je daarmee het gemak hebt van mobiel bereikbaar zijn op je vaste zakelijke nummer.Dit is ook handig als jijzelf of collega's vanuit huis willen werken of een virtueel team willen maken die de binnenkomende telefoontjes beantwoord.
Hoge geluidskwaliteit
Een VoIP-verbinding kent geen ruis want is volledig digitaal. Een VoIP-verbinding kent geen ruis want is volledig digitaal.
Alle landen in de EU hebben inmiddels razendsnelle Internetverbindingen waarmee de kwaliteit van Voice over IP subliem is.
Altijd bereikbaar
Bij oude traditionele telefonie kunnen allerlei elementen in de verbinding roet in het eten gooien, bijvoorbeeld de bedrijfscentrale, de telefoonkabel of de wijkcentrale. VoIP staat voor een betere betrouwbaarheid als je een stabiele Internetverbinding hebt of zakelijke telefonie gebruikt met je mobiele telefoonnummers.
Wij bieden hosted VoIP telefonie oplossingen voor slimme kleine en grote ondernemingen. Bedenk daarbij goed of je afhankelijk wilt zijn van je Internetverbinding of een oplossing wilt op basis van doorschakelen door ons Interactive Voice Respons platform.
Wil je meer weten over cloud telefonie of wil je een nieuw zakelijke telefoonnummer, neem dan contact met ons op of registreer direct je eigen 078-nummer !
Jazeker, je kunt ook gesprekken laten doorschakelen naar je mobiele telefoon of meerdere mobiele telefoons. Je gebruikt dan het mobiele netwerk en bent niet afhankelijk van een Internetverbinding. Dit is eigenlijk een nog geavanceerdere oplossing waarbij je wel alle functionaliteiten van een online telefooncentrale kunt gebruiken.
Jazeker, je kan altijd toestellen en nummers uitbreiden. Wil je een vaste telefoon die belt via Internet dan kan je altijd een VoIP telefoon aanschaffen en deze bijprogrammeren in je telefoonteam.
Als je een kantoor wilt uitrusten met VoIP telefonie dan heb je voor elke werkplek een VoIP telefoon nodig. Je kunt ook telefoongesprekken doorschakelen naar je mobiele telefoon dan ben je ook bereikbaar via je nieuwe telefoonnummer.
Bij bellen via VoIP wordt je spraak eerst gedigitaliseerd oftewel omgezet in nullen en eenen. Deze data pakketjes worden over Internet verstuurd naar diegene die je opbelt. Deze pakt deze pakketjes weer uit en hoort je spraak.
De meeste aanbieders werken het liefst met een tarief per gebruiker. Dit levert namelijk het meeste op; een bedrijf krijgt namelijk regelmatige nieuwe collega's en daarmee gebruikers en daarmee loopt de rekening snel op. Zeker ook omdat oude gebruikers niet altijd direct worden verwijdert en dit ook weer belplannen in de war gooit. Wij rekenen op basis van kosten per minuut en/of per groepen gebruikers van 5 of 10. Zo blijven je kosten beheersbaarder en kan je makkelijk eens een collega of vriend bijschakelen om gesprekken te beantwoorden.
We hebben pakketten voor onbeperkt bellen maar in de meeste gevallen is het voordeliger om te betalen per minuut voor je gesprekkosten. Een boel klanten gebruiken tegenwoordig de mobiele telefoon voor het uitbellen waar men ook een onbeperkt bellen bundel heeft.