De 078/0800/lokale telefoonnummer maatschappij van België

België:0800-77 899
Nederland:0800-235 3227
Intl:🌍 +31(0)85 400 5588

VoIP: hardphone vs softphone – wat is de beste oplossing voor jouw bedrijf?

Gepubliceerd in Telefoonnummers Klantcontact kennisbank

Luister naar onze podcast:

Het verschil tussen een hardphone en een softphone is eenvoudig: een hardphone is een vast telefoontoestel wat je gebruikt om telefoonoproepen te maken en te beantwoorden, een softphone is een software matige telefoon (softphone) die je kan installeren op diverse apparaten zoals een desktop computer, een mobiele telefoon of bijvoorbeeld een kaartjes automaat waar je de hulp van iemand kan oproepen.

Het zijn dus beide telefoontoestellen, de ene hardware matig, de andere software matig.

In dit artikel leggen we je ook graag uit welke variant voor welke situatie het beste geschikt is. Zo weet jij straks precies wat je nodig hebt om jouw bedrijf optimaal bereikbaar te maken.

Hardphone: voordelen en nadelen

Een hardphone is een vast telefoontoestel voor op je buro. Tegenwoordig zijn alle hardphones Voice over IP telefoons, die over een datanetwerk of Internet verbinding kunnen maken met een telefooncentrale.

Je moet deze aanschaffen. Een gemiddelde hardphone kost zo tussen de 100 en 200 euro.
Er zijn veel verschillende merken hardphones zoals Yealink, Cisco en Siemens.

Wij hebben altijd een voorkeur voor Yealink. Deze telefoons hebben een goede geluidskwaliteit, worden regelmatig geupdate en zijn zeer veelgebruikt. Wij kunnen de toestellen van Yealink toevoegen aan onze Yealink administrator software die wij van deze fabrikant beschikbaar hebben gekregen. Zo kunnen wij -als jij dat wilt uiteraard- deze Yealink telefoons updaten, foutmeldingen oplossen en samen kijken of de verbinding goed is.

Cisco is een wereldwijd merk, maar een gesloten systeem. Je kan niet bij de telefoon, je hebt ook een Cisco telefooncentrale nodig en bent daarmee niet vrij meer. Support is erg duur.

Siemens heeft ook prima toestellen, maar geen goede administrator software voor providers zoals wij waardoor wij op afstand klanten kunnen helpen. Je hebt dus zelf wat meer kennis nodig om deze toestellen te configureren. Heel lastig is dit niet, dus het is zeker geen 'showstopper'.

Een hardphone is handig als je een vast toestel wilt op je werkplek die daar altijd is en rinkelt wanneer er een gesprek voor jou is.

Softphone: voordelen en nadelen

Een softphone is een software applicatie die je kan installeren op een apparaat.

Het apparaat waar een softphone het meest op wordt geïnstalleerd is de computer.

Callcenters zijn de grootste gebruikers van softphones: zij breiden de computer uit met een koptelefoon (headset) en installeren op de computer een softphone. De computer is nu ook een telefoon geworden.

Dit is erg handig voor diegene die de telefoonoproepen beantwoordt want deze houdt beide armen vrij om de input te werken.

Het scheelt investeringskosten: er hoeven geen hardphones te worden aangeschaft.

Softphones op computers werken perfect. Dit komt ook omdat de computer een vast IP adres heeft, op een vaste locatie in het vaste datanetwerk.

Nadelen zijn er wel, namelijk bij het gebruik van een softphone op een mobiele telefoon. Er zijn (een boel) aanbieders die een tweede nummer aanbieden op je telefoon. Daarvoor moet je dan wel eerst een softphone installeren.

Het nadeel van deze werkwijze is dat op je mobiele telefoon de softphone app vaak niet actief is of zichzelf in de slaapstand zet. Hier kan je verder niets tegen doen.

Maar je zult dan geen binnenkomende telefoongesprekken ontvangen.

Je mist met een softphone op je mobiele telefoon dus altijd gesprekken. Hoe goed de softphone ook is.

Google maar eens op "softphone not receiving calls" en je ziet dat dit een wereldwijd probleem is.

Waarom deze oplossing toch aangeboden wordt is simpel: kostenbesparing voor de provider. Zo hoeft men geen toegangskosten te betalen voor het gsm netwerk om gesprekken op jouw mobiel af te leveren en dit scheelt geld. En jou inkomende gesprekken.

Wij raden een softphone of aparte app op je mobiele telefoon voor een zakelijk telefoonnummer dan ook af. Tenzij jij het je kan veroorloven om klanten te missen.

Onze klanten geven vaak veel geld uit aan reclame vandaar dat wij jou het liefst een betrouwbare oplossing leveren door onze vast mobiel integratie. als je op zoek bent naar een telefonie oplossing waarbij je een vast zakelijk telefoonnummer laat uitkomen op je mobiele telefoon.

Je hoeft bij ons geen app te installeren, het werkt gewoon.

Veel gestelde vragen

Kan ik zowel hardphones én softphones gebruiken binnen 1 bedrijf ?

Je kan hardphones en softphones beide gebruiken in 1 telefoonoplossing. Onze telefooncentrale 'ziet' telefoons, en kijkt niet naar de looks. Let wel goed op wanneer je welke oplossing kiest. Softphones werken overal het algemeen alleen goed op een desktop computer.

Als ik geen softphone gebruik op mijn mobiele telefoon om zakelijke gesprekken te ontvangen hoe weet ik dan of iemand mij zakelijk of privé belt?


Wij laten jou een korte pieptoon horen (de beller hoort dit niet) of een eigen gekozen melding zodat jij weet dat je voor jouw bedrijf wordt gebeld. Zo weet jij dat je met je bedrijfsnaam moet beantwoorden en het gesprek zakelijk is!

Als ik een softphone op mijn mobiel test en probeer werkt het wel, hoe komt het dan dat het vaak niet werkt.

Als jij een softphone of app test, dan is de app dus actief. En dan werkt het in 99% van de testoproepen. Als je 2 dagen later jezelf probeert te bellen zul je zien dat je app niet actief is of niet reageert en dat is het probleem. Hier valt niets tegen te doen. Er zijn duizenden klagers over dit probleem, Google maar eens op 'softphone not receiving calls'. De enige manier om betrouwbaar gesprekken te ontvangen op mobiel is via het gsm netwerk en je mobiele telefoon zelf. Een app werkt niet en is een budget oplossing.

Ik wil gebruik maken van een softphone want dit is goedkoop.

Dat een softphone goedkoper is als een hardphone is een feit. Maar hoe belangrijk zijn inkomende gesprekken voor jou? Als je een softphone alleen gebruikt om uit te bellen dan is de kwaliteit goed. De app staat dan ook altijd aan dus dan werkt de softphone ook. Neem anders even contact met ons op om jouw business case te bespreken !

Activeer Direct een Demo Telefoonnummer.
Maak Je Telefoonteam.
En Ontvang Gesprekken binnen 10 Minuten!

Geen Betaalgegevens nodig - Geen Verplichtingen.

Tevreden Belfabriek telefonie klanten: