De 078/0800/lokale telefoonnummer maatschappij van België
Gepubliceerd in Voice over IP artikelen
Zakelijke VOIP telefonie betekent zoveel als zakelijke telefonie die via het internet werkt. Er kan hierbij onderscheid gemaakt worden tussen zakelijke VOIP-telefonie met een centrale, of hosted VOIP telefonie, waarbij er gewerkt wordt vanuit de cloud. Er zijn diverse aanbieders die voorzien in zakelijk bellen via VOIP en over het algemeen is de gesprekskwaliteit beter dan via de traditionele ISDN-lijnen. De traditionele ISDN-lijnen zijn echter sowieso komen te vervallen. Er zijn naast het gebruik van een VOIP-server nog een aantal alternatieven.
Met het verdwijnen van ISDN stellen veel bedrijven zichzelf de vraag of VOIP de enige oplossing is en wat de eventuele alternatieven zijn. Een van de alternatieven is SIP Trunking. SIP Trunking wordt vooral veel gebruikt voor kmo die hun bestaande telefooncentrale willen behouden. Met deze methode is het dan ook mogelijk om dezelfde nummers en apparatuur te behouden. De investering in de telefooncentrale komt dan ook niet te vervallen. Naast SIP Trunking is er ook de optie om te kiezen voor de integratie van vaste en mobiele telefonie in een. Er zijn hiervoor verschillende applicaties beschikbaar en er kan in dit geval via zowel een mobiele telefoon, alsook met een vaste telefoon van hetzelfde nummer gebruik gemaakt worden.
Er zijn ook bedrijven die gebruik maken van de nieuwste chatprogramma’s waarvan ook bellen en videobellen een onderdeel is. Bedrijven maakten al veel gebruik van Skype for Business, maar deze komt binnenkort te vervangen en de opvolger is al door Microsoft ontwikkeld. MS Teams is het nieuwe softwareprogramma van Microsoft, waarbij er ook gebeld kan worden. MS Teams is zoals de naam het al zegt vooral gefocust op de communicatie tussen groepen mensen binnen een bedrijf en tussen verschillende bedrijven die samenwerken. Deze Microsoft applicaties worden dan ook niet altijd als alternatief benaderd voor een VOIP server, maar meer als toevoeging op, om te voorzien in de interne communicatie.